Min profil
  
Min professionella profil har med tiden utvecklat  sig till att få sju olika perspektiv: fysiken, pedagogiken, teknologin, Certec,  miljön/klimatet, populärvetenskapen/folkbildningen och tiden/åldrandet. Alla  pekar de var för sig åt sitt håll, men samtidigt har de innehållsligt stora  överlappningar. Det märks inte minst inuti min senaste bok "FactUp! - Ta tillbaka sanningen" (2024).
1. Fysiken och jag
  
En  av de vanligaste frågor jag mött utifrån ”fysiken och jag” är: ”Hur kunde en  så’n som du bli fysiker?!” Visst hade slumpen till en början sitt finger med i  spelet. Men i längden var det förstås annat som fällde avgörandet. Viktigast  var att jag kände mig hemma inuti fysikens experimentella metoder och renodlade  tankesätt. Och att jag där kunde få utveckla min  strävan efter klarhet, mönsterigenkänning och sammanhang. Och också ständigt  växelverka mellan å ena sidan tankar och teorier och å den andra exempel och  tillämpningar. 
Som  ung doktorand höll jag mig förstås strikt till etablerade former och  förväntningar, inte minst i min avhandling 1972: ”Strålningsövergångar  inducerade av snabba neutroner i Pb, Bi, Fe, Ni och Cu”. Den var tveklöst en viktig  milstolpe för mig då, men så här 50 år senare har den förstås främst ett kuriosavärde. 
Min  tydligaste hyllning till fysiken och dess ”varför?”-frågor finns i Nina  Reistads och min bok ”Experimentell  Fysik”  från 1987. Vill du hellre följa resonemang kring fysikens i vardagen hittar du  sådana i  ”På tal om fysik”   2003. 
2. Pedagogiken och jag
  
Jag  har alltid dragits till pedagogiken utifrån dess möjligheter att bidra till  både individuellt lärande och mellanmänsklig förståelse. Hur jag fick utlopp  för detta inom universitetet framgår bland annat av essän ”Att vara universitetslärare”. 
Marton-gruppen  vid Göteborgs Universitet och inte minst Björn Andersson där öppnade mina ögon  för begreppsbildningens centrala plats i allt lärande. Insikterna på det  området hade en stor betydelse i hela min lärargärning.
  
Det  var i vardagarna på universitetet som mina förmågor utmanades och berikades i  samspelet med studenter och doktorander. Att inspirera och lyssna, att förmedla  tankegångar, att mejsla fram och genomföra laborationer och experiment, att  utforma och genomföra kurser, föreläsningar, seminarier, lektioner,  grupparbeten och individuell handledning. Att med vetenskapshistorien som bas  kunna peka framåt mot en ständigt pågående kunskapsutveckling. Att skriva  läroböcker. Att provläsa examensarbeten och utkast till  doktorandartiklar/avhandlingar. Att utforma tentamina, vara opponent, ingå i  betygsnämnder, … Pedagogiken har faktiskt funnits med överallt.
  
Och det kändes hedrande att mot slutet av min långa tid inom teknisk fakultet vid Lunds Universitet bli hedersdoktor vid utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs Universitet.
3. Teknologin och jag
  
På den stora frågan vad som är meningen med livet är  ett av mina svar: ”att det alltid finns något man kan göra”. Jag ser alltså ”görandet” som något helt centralt, också  existentiellt, och tycker om den roll jag fått enligt motiveringen till KTHs  Stora Pris 1999: att jag hade ”gett tekniken ett mänskligt ansikte”. Samt att jag i min  person ”förenar ett lugn som ofta förknippas med filosofer och tänkare, med den  dynamik som annars mest ses hos framgångsrika företagare och industriledare.” 
Själv tänker jag att detta  troligen hänger samman med att jag egentligen var en humanist som råkade hamna  inom naturvetenskap och dessutom på teknisk fakultet. Att där försöka förena  mina skilda intressen var visserligen aldrig enkelt, men det hade å andra sidan  en stor utväxling, för jag fick vara med om att bidra inte bara till tekniken  utan också till människorna. 
  
4. Certec och jag
  
Certec  (”Centrum för Rehabiliteringsteknisk forskning) kom till 1986 som en  centrumbildning på LTH och utvecklade sig efterhand till en avdelning inom  Institutionen för Designvetenskaper. Jag var initiativtagare till Certec och  också den som baxade det framåt dess första dryga 20 år. Jag blev dess första  professor och handledde också de första 10 doktoranderna där fram till deras  doktorsexamina. Läs gärna Certecs fantastiska historia  så som den träder fram både i LTHs 50-årsjubileumsbok från år 2011, antologin  ”Människonära design”, Studentlitteratur 2005 och Certecs egen 25-årsskrift ”Att så  vidare”.
Under  de dryga 20 åren på Certec handlade mycket om samspelet pedagogik – teknik  i ambitionen att med tekniken som stöd backa  upp människor med kognitiva svårigheter i olika sammanhang. Se t ex böckerna ”Teknik och  förståndshandikapp”,  ”Ge oss  bara redskapen”,  ”Vad vi  lärt oss av Isaac”  och ”Människonära  design”. 
  
Certec  lever nu vidare i högönsklig välmåga, se www.certec.lth.se under ledning av Per-Olof Hedvall. Certec och PeO är  numera ledande profiler både inom Sverige och internationellt på området  Universell Utformning (Universal Design).
  
5. Miljön/klimatet och jag
  
År  1989-1990 var jag huvudsekreterare i Miljödelegationen  Västra Skåne, en statlig offentlig utredning med huvudbetänkandet SOU  1990:93 ”Miljön i Västra Skåne – år 2000 i våra händer”. De åren ledde till ett  fördjupat miljö- och klimatengagemang för min egen del, och detta har sedan  inte släppt taget om mig. 
Min  senaste insats var en serie söndagsföreläsningar inom Helsingborgsutställningen  H22: ”Långt  borta men ändå nära – om 22 år”. En inte alltför djärv gissning är att jag inte  kommer att kunna avhålla mig från att också i fortsättningen tänka och  kommunicera kring den pågående klimatutvecklingen i dess mänskliga och  samhälleliga sammanhang.
  Som  en utlöpa på det gamla miljödelegationsarbetet publicerade jag tillsammans med  Per Wickenberg år 1994 en bok på Libers förlag: ”På goda grunder – inspirationsbok om  miljö för lärare och andra framtidsarbetare”. 
  
6. Populärvetenskapen/folkbildningen och  jag
  
Redan som barn hade jag en  okuvlig vilja, ja, nästan en drift i riktning mot att själv vilja ”förstå”. Det  vill jag fortfarande. När jag väl själv ”förstått”, har jag oftast en skarp inre  bild av företeelsen i fråga och hur den hänger samman med annat. Det är den  bilden som sedan gör det lätt för mig att framställa och exemplifiera både det  komplexa och det komplicerade på ett för de flesta begripligt sätt. 
Den förmågan gav mig  framgångar inom exempelvis TV-programmet ”Fråga Lund” på 1990-talet och ett  antal radioprogram ”Sommar” och ”Vinter”. Det är också den som ligger bakom de  flesta framgångarna med mina böcker, som exempelvis ”Tio tankar om tid” 1999 med dess  650 000 exemplar bara i Sverige och dess översättning till tjugo språk.
  
7. Tiden och åldrandet 
  
Jag började fundera på tid  redan i 4-årsåldern, och sedan dess har det bara fortsatt. Både vad gäller tiden  i dess absoluta form, Kronos, inom fysiken och tekniken, och i dess upplevda form, Kairos, hos människor och deras  verksamheter. 
Det var inte förrän jag  pensionerade mig år 2009 som jag började djupdyka i människors åldrande (och  mitt eget). Den tid som byggs in i en människa påverkas av och yttrar sig i hopvävda  biologiska, medicinska, kulturella, sociala och tekniska faktorer. Min egen  generations åldrande är t ex oerhört privilegierat jämfört med tidigare  generationers (”70 är det nya 50” som Ingmar Skoog på Göteborgs Universitet  formulerar sig utifrån resultat inom H70-studien). Det är just därför som det  varit och är så spännande att fundera över just åldrandet i vår tid. En kär  mentor i detta och många andra sammanhang var Birgitta Odén, Lunds  Universitets första kvinnliga professor. Se Birgitta Odéns film om Tiden och åldrandet.
  
Böcker  och föreläsningar
  
Egentligen är jag talare snarare än författare.  Viktigast är att författandet och föreläsandet kan stötta varandra. Böcker har den  oskattbara fördelen att finnas kvar också när en föreläsning är över. Och jag  har ett så direkt tilltal också i skrift att många menar sig kunna höra mig  tala när de läser. 
Vid det här laget har jag skrivit 20-30 böcker (utöver läroböcker) och ett otal essäer  och krönikor. Jag är kort sagt en skrivande människa och skriver minst lika  mycket för min egen del (för att bättre förstå hur jag själv tänker) som för  att publicera mig. 
  
Utmärkelser  och priser
  
2021: Lars Salviuspriset: https://larssalviusforeningen.se/larssalviuspriset/ 
  2018: Årets hedersporträtt i Svenska Statens porträttsamling (med över  5 000 porträtt från sen medeltid och framåt).
  2016: Pris  till Tage Danielssons minne 
  2013: Kungliga  Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj
  2011:  Årets senior
  2007:  STIMDI-priset
  2003: Region Hallands kulturpris
  2003: Excellent Teaching Practice, LTHs pedagogiska  akademi
  2002: Hedersdoktor på Utbildningvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs  Universitet
  2001: Årets  folkbildare (Tidningen Fönstret)
  2001: ITQs utmärkelse
  2000: Elin  Wägnerpriset 
  2000: Årets  ekonomikvinna
  2000: Hedersledamot  Boel-spexarna
  1999: Bokstödet, pris från Centrum för personal och  utveckling
  1999: KTHs  Stora Pris
  1988: Lunds Universitets pedagogiska pris
  1997: Konung Carl Gustafs medalj i 8:de storleken i  serafimerordens band
  1996: Miljöbibliotekets  i Lund pris, "Kunskapens Frukt"
  1996: Årets Yrkeskvinna
  1993: Telias  Stora talarpriset
  1992: Rosénpriset (FRN)
  1991: Årets  folkbildare (Vetenskap och Folkbildning)
  1990: Årets Iwan Bolin-föreläsare
Akademiska examina/motsvarande 
  
Jubeldoktor Lunds Universitet, 2022
  Kungliga  Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj, 2013
  Hedersdoktor vid Utbildningsvetenskapliga  fakulteten Göteborgs universitet, 2002
  KTHs Stora  Pris, 1999
  Lunds Universitets Pedagogiska Pris 1988
  Fil dr i fysik, Lund, 1972
  Lärarutbildning 1968-69, Lärarhögskolan i Malmö
  Fil mag, Lund, 1963
Arbetslivserfarenheter
| Arbetsgivare | Intervall | 
 | |
| Professor    emerita | Eget företag  | 2009 – …  | |
| Biträdande professor på CERTEC | Lunds Universitet | 1997 – 1999 | |
| Expert i Läroplanskommittén | Utbildningsdepartementet | 1991 | |
| Huvudsekreterare Miljödelegationen Västra Skåne | Miljödepartementet | 1989 – 1990 | |
| Universitetslektor på CERTEC | Lunds Universitet | 1993 – 1997 | |
| Initiativtagare till CERTEC på LTH | Lunds Universitet | 1987 | |
| Olika anställningsformer på fysikinstitutionen, varav 10 år som universitetslektor i fysik. | Lunds Universitet | 1963 – 1993 | 
Personligt
Jag är född i Helsingborg 1942 men har aldrig bott där  utan är uppvuxen i Halland (Nissaström och Johansfors). Tog studenten vid  Halmstads Högre Allmänna Läroverk 1960. Då flyttade jag till Lund och långt  senare ut i skogen vid utkanten av Dalby.
Min nära familj växte fram ur ett nästan 40-årigt äktenskap. Tre barn, fem barnbarn och tre barnbarnsbarn.
